سالانه 25 هزار معتاد بهبودیافته در انتظار شغل

تبلیغات

اعتیاد

وبلاگ-کد لوگو و بنر

سالانه 25 هزار معتاد بهبودیافته در انتظار شغل

 

سالانه 25 هزار معتاد بهبودیافته در انتظار شغل

 

اشتغال و يافتن شغل مناسب دغدغه تعداد زيادي از افراد در هر جامعه‌اي است، داستان آنجا پيچيده‌تر مي‌شود که فرد در سابقه خود ارتکاب به جرم يا اعتياد را نيز خواسته و ناخواسته به ثبت رسانده باشد، در اين شرايط وي بايد جهت دستيابي به فرصت شغلي مناسب خوان‌هاي بيشتري را پشت سر بگذارد، زيرا نگاه بيشتر افراد و صاحبکاران به وي چندان مثبت و دلسوزانه نخواهد بود. به عبارتي به خاطر برچسب‌هايي که اعتياد با خود براي مبتلايانش به همراه دارد،

به قولي انگ‌هاي اجتماعي همواره ترس بازگشت به مواد افيوني موضوعي است که ذهن صاحبکاران را به خود مشغول کرده است. اين در حالي است که طي سال‌هاي گذشته بسياري از برنامه‌ريزان و سياستگذاران تلاش کرده‌اند تا با ارائه تدابير ویژه به اين افراد در يافتن حرفه‌اي مناسب و‌گذران معيشت ياري برسانند. به عنوان مثال مي‌توان به اظهارات مديرکل امور اجتماعي استاندار تهران اشاره کرد. محمدعلي عرفان‌‌منش با اشاره به طرحي که مقرر شده بود، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان در بحث معتادان پاک شده انجام دهد، گفته است: پيش‌نويس اوليه اين طرح تهيه و آماده شده و قرار است اين طرح نهايي شود تا بر اساس آن بحث اشتغال معتادان در دستور کار قرار بگيرد. بر اين اساس سند اشتغال معتادان بهبود‌يافته مصوب مي‌شود تا مراقبت‌هاي پس از درمان کامل شود. اقدامات در اين زمينه ‌تنها به تدابير متوليان استان تهران منوط نمي‌شود، به طور نمونه مديرعامل انجمن حمايت از زندانيان فارس هم از اعطاي وام به اين گروه از افراد خبر مي‌دهد و اينکه خانواده‌ها و معتاداني که موفق به ترک اعتياد شده‌اند مي‌توانند از وام اشتغال به ميزان ۱۰ تا ۱۵ ميليون بهره‌مند شوند. از نظر محمود قرباني زمان بعد از ترک مهم‌ترين مرحله اميد و حمايت براي معتادان است و تمام حمايت‌هاي معنوي، اجتماعي و مادي بايد معطوف به زمان بعد از ترک اعتياد باشد. واقعيت اين است که اشتغالزايي که نقش مهمي در فراموشي و جدايي معتاد از مواد مخدر دارد به دو شيوه انجام مي‌شود که در شيوه نخست زندانيان در فرآيند ترک اعتياد در زندان‌ها با مشاغل مختلف آشنا مي‌شوند و با فراگيري مشاغل متعدد درمان خود را تسريع مي‌بخشند. در اين ميان شيوه ديگر اشتغال، اشتغال خانواده زندانيان است در اين روش با کمک آموزش فني و حرفه‌اي در رشته‌هايي که خود علاقه‌مند هستند مانند کارآفريني در حوزه قالي‌بافي، تهيه نان سنتي، دامداري، کشاورزي و غيره به خانواده‌ها آموزش داده مي‌شود تا بتوانند چرخه صدمه ديده اقتصاد خانواده خود را ترميم کنند. قرباني حتي از اعلام اعطاي وام اشتغال به خانواده‌هاي آسيب‌پذير خبر مي‌دهد که براساس آن خانواده‌ها و معتاداني که موفق به ترک اعتياد شده‌اند مي‌توانند از وام اشتغال به ميزان 10 تا 15 ميليون بهره‌مند شوند. واقعيت اين است که اعتياد به مواد مخدر بخش قابل توجهي از منابع انساني، سرمايه‌هاي اجتماعي و اقتصادي جامعه را از بين مي‌برد و جرائم متاثر از اعتياد از قبيل طلاق، خودكشي، سرقت، فروپاشي خانواده‌ها، ضرر و زيان مالي به جامعه تنها بخشي از پيامدهاي اين پديده شوم است، براين اساس هر گونه کمک به اين افراد براي کمک به آنها و بازگشت شان به حيات سالم موضوعي است که جز با فراهم کردن زمينه‌گذران زندگي و اشتغال ميسر نخواد بود، زيرا که معتادان بهبود ‌يافته با داشتن اشتغال، ديگر نگران تامين هزينه‌هاي زندگي نيستند و گرما بخشيدن به کانون خانواده تنها هدف آنان خواهد بود. در اين ميان اما بسياري از کارشناسان براين باورند که نقش خيران براي مشارکت در اشتغالزايي معتادان پاک شده و خانواده‎هاي آنان از اهميت زيادي برخوردار است، زيرا که اين مشارکت در کنار اقدامات دستگاه‌هاي متولي ايجاد اشتغال مي‎تواند به پايداري معتادان بهبود ‌يافته و استقامت آنان در زندگي کمک کند. 
اجراي طرح‌هاي مشاغل خانگي نيز پيشنهاد ديگري است که در اين خصوص ارائه شده است، به عنوان نمونه شهريورماه گذشته بود که علي اکبريان، در کسوت مشاور دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اعلام کرد اجراي طرح‌هاي مشاغل خانگي تجربه مناسبي است که بايد با کمک کميته امداد و بهزيستي در بين معتادان پاک شده و خانواده‎هايشان ترويج داده شود. علاوه بر اين سازمان‌هاي مردم نهاد در زمينه‌هاي فرهنگي، پيشگيري و درمان اعتياد مي‌توانند کمک‌رسان بسيار خوبي براي دستگاه‎هاي دولتي و بهبود يافتگان باشند. 
در اين ميان اشاره به اين نکته ضرورت دارد که براساس مصوبه هيات وزيران، سالانه 25 هزار نفر از افراد بهبود يافته در دوره‌هاي آموزشي سازمان فني و حرفه‌اي قرار مي‌گيرند تا زمينه بازگشت آنان به جامعه فراهم شود، اقدامي که در صورت تحقق و استمرار آن مي‌توان اين اميدواري را به فرد و خانواده معتادان درمان شده مي‌دهد که وي مي‌تواند مانند ساير افراد جامعه به دور از بدبيني‌ها با آموختن حرفه‌اي کارآمد در يک صنعت مشغول کار شده و با دسترنج خود روزگار بگذراند. به اين مقوله مي‌توان کمک‌هاي سازمان‌ها و نهاد‌هايي را نيز اضافه کرد که به نحوي در اين حوزه قبول مسووليت کرده‌اند. به طور نمونه سازمان بهزيستي کشور که تلاش دارد تا با اجراي کردن طرح بهزيستي براي کمک مالي به معتادان در اين زمينه گام بردارد. موضوعي که رئيس اين سازمان از آن به عنوان پرداخت کمک هزينه درمان ترک اعتياد با نام «ياري برگ» بهياد مي‌کند. به گفته همايون ‌هاشمي معتادان نيازمندي که قصد درمان اعتياد را داشته باشند با تشخيص مددکاران سازمان بهزيستي کمک هزينه‌اي جهت درمان و رفع مشکلات معيشتي دريافت خواهند کرد. البته ياري برگ در گذشته نيز وجود داشته و اين مساله در کشورهاي پيشرفته براي مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي و مبارزه با اعتياد انجام مي‌شود و به اين معناست که هر معتاد نيازمندي که بخواهد پروسه درمان ترک اعتيادش را طي کند به تشخيص و تاييد مددکاران سازمان بهزيستي کمک هزينه‌اي براي رفع مشکلات معيشتي و درماني دريافت خواهد کرد. اشاره به اين نکته ضرورت دارد که سال گذشته نيز به معتادان بهبود يافته‌اي که دو سال از مدت ترک اعتيادشان مي‌گذشت از سوي اين سازمان وام اشتغال پرداخت شده است. رقمي که وي آن را پنج ‌درصد از منابع اشتغال سازمان متبوعش عنوان مي‌کند. واقعيت اين است که فرآيند درمان و بهبودي نيازمند حمايت جدي اجتماعي است.





مطالب مرتبط
.